Wczoraj, 22 kwietnia 2025 r., Bethesda zafundowała graczom prawdziwą bombę: po latach przecieków The Elder Scrolls IV: Oblivion Remastered po prostu… wylądował na półkach sklepów i w Xbox Game Passie bez tradycyjnej kampanii marketingowej. Remaster jednego z najważniejszych RPG-ów XXI w. to jednak znacznie więcej niż „ładniejsze tekstury”. Poniżej znajdziesz rozbudowany, szczegółowy przewodnik zawierający wszystkie kluczowe informacje – od technologii UE5, przez kontrowersje modderskie, aż po pierwsze benchmarki. Artykuł liczy blisko 2000 słów i powinien zaspokoić nawet najbardziej głodnych wiedzy fanów Tamriel.
Funkcja | Jak działa w Remasterze? | Źródło |
---|---|---|
Lumen | Globalna iluminacja w czasie rzeczywistym (software RT dostępny nawet bez RTX-a). | Xbox Wire |
Ray Tracing | Odbicia i cienie; można wyłączyć na słabszych kartach. | Xbox Wire |
Nanite & Virtual Shadows | Używane w terenie oraz architekturze Imperial City – redukcja popping-u do zera. | GamesRadar+ |
DLSS 3.5 / FSR 3 / XeSS | Wszystkie trzy techniki upscalingu do wyboru w wersji PC. | Xbox Wire |
Pliki gry | 125 GB na dysku (NVMe zalecany). | GamesRadar+SteamDB |
Steam Deck | Status Steam Deck Verified – płynne 40 FPS w trybie 800p / Medium. | SteamDB |
Użytkownicy X/Twitter masowo porównują screeny z 2006 i 2025 r., twierdząc, że „to już remake”. IGN wtóruje, wskazując na poprawione animacje twarzy i pełny lip-sync oparty na MetaHumanach.
Wydanie | Cena | Zawartość |
---|---|---|
Standard | 249 zł | Gra + oba dodatki (Knights of the Nine, Shivering Isles) |
Deluxe | 295 zł | Standard + nowe questy, zestawy broni/pancerzy Akatosh & Mehrunes Dagon, cyfrowy artbook, soundtrack |
Obie wersje są „Xbox Play Anywhere”, więc zakup na Xboxie daje kopię PC i chmurę. Gra trafiła dzień 1 do Game Pass Ultimate.
Choć seria słynie z otwartości na mody, Bethesda potwierdziła, że Remastered nie wspiera oficjalnie modów. Powód? „Integralność kodu UE5” – tłumaczy deweloper. Jednocześnie firma dała klucze zespołowi Skyblivion i „nie zamierza hamować fanowskiego projektu”. GamesRadar+
Platforma | Rozdzielczość | FPS | Uwagi |
---|---|---|---|
PC (RTX 2080 / RX 6800 XT) | 4K | 60 fps średnio (RT ON) | Dropy w zalesionych regionach Bravil. |
Xbox Series X | 4K | 60 fps | Pełne RT; balans światła jak w UE5 demo. |
Xbox Series S | 1260p (upscale) | 30 fps (brak trybu 60) | RT wyłączone. |
PS5 | 4K | 60 fps | Tryb 40 fps przy 120 Hz + opcja 30 fps/RT. |
Steam Deck | 800p | 40 fps | Ustawienia Medium, FSR 3 Quality. |
Bethesda zapowiedziała już dwumiesięczny plan poprawek: na maj łatka stabilności, w czerwcu ray-tracing dla wody i Photo Mode 2.0. Todd Howard potwierdził, że zespół remasteru „wspiera prace nad TES VI, który oficjalnie przeszedł do pełnej produkcji”.
Oblivion Remastered spełnia obietnicę: to ta sama gra, którą pokochaliśmy 19 lat temu, lecz ubrana w technologie roku 2025. Jeśli jesteś weteranem Tamriel, otrzymujesz nostalgiczny turbo-zastrzyk w 4K/60 fps. Jeśli nigdy nie opuściłeś cesarskiego więzienia – teraz masz ku temu najlepszą okazję. Brak wsparcia modów może boleć, a posiadacze Series S muszą pogodzić się z 30 fps, ale w szerszym ujęciu Bethesda dowozi remaster, który ustawia poprzeczkę dla odświeżeń klasyków. Zanim nadejdzie TES VI, Cyrodiil jeszcze długo nie każe nam czekać na kolejną podróż przez Otchłań.