Oblivion Remastered od premiery wzbudza ogromne emocje – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Wiele miesięcy wytężonej pracy deweloperów z Bethesdy oraz zespołu Virtuos zaowocowało projektem, który nie tylko odświeża klasyka na miarę współczesnych standardów, ale też rozszerza go o nowoczesne technologie i szereg ulepszeń jakości życia. Jednak premierowa wersja gry, mimo olśniewających efektów wizualnych, napotkała poważne trudności techniczne i liczne bugi.
W odpowiedzi na falę krytyki i zgłoszenia graczy, 5 czerwca trafiła do betatesterów długo wyczekiwana łatka 1.1 – a 11 czerwca stała się dostępna dla wszystkich platform. To wyraz zobowiązania twórców do wspierania gry i społeczności na dłużej oraz sygnał, że Oblivion Remastered ma szansę naprawdę zdefiniować pojęcie „remastera” w świecie RPG.
Patch 1.1 przynosi graczom ponad 60 poprawek oraz kilka istotnych usprawnień funkcjonalnych, obejmujących niemal każdy aspekt rozgrywki:
Pierwsze opinie z forów Steam oraz Reddita jasno pokazują, że aktualizacja przyniosła realną poprawę komfortu zabawy. Gracze pozytywnie oceniają fakt, że dziś o wiele rzadziej dochodzi do całkowitego zatrzymania progresu czy wypadania gry do pulpitu. Szczególne znaczenie dla społeczności miały usprawnienia związane z wydajnością – Oblivion Remastered na słabszych sprzętach, czy na Steam Decku działa płynniej i pozwala komfortowo zwiedzać Cyrodiil.
Nie brakuje jednak też głosów krytycznych – część użytkowników podkreśla, że mimo aktualizacji, pewne fundamentalne problemy z silnikiem Unreal Engine 5 nadal trwają: niektórzy wciąż narzekają na stuttering, nieoptymalizowane tekstury oraz rozczarowujące decyzje projektowe dotyczące mapy i interfejsu[2]. Inni, kierując się nostalgią, zalecają powrót do oryginalnej wersji gry lub wyczekiwanie darmowego projektu Skyblivion, nad którym aktywnie pracują fani.
Remaster obowiązkowo przynosi ogromne ulepszenie grafiki – cały świat Cyrodiil został odtworzony w Unreal Engine 5, co pozwoliło na szczegółowe modele postaci oraz obiektów, lepsze oświetlenie i naturalnie wyglądające animacje. Gracze zauważają efektowniejsze przejścia światłocienia podczas eksploracji miast czy lasów, nowe mechanizmy animacji podczas walk w trzeciej osobie, a także przeprojektowane efekty czarów i pojedynków.
Patch 1.1 dba jednak nie tylko o wizualia – to także dziesiątki tzw. quality of life improvements:
Dla graczy na Steamie istnieje możliwość wcześniejszego testowania kolejnych poprawek – wystarczy wejść w zakładkę „Właściwości” i w menu „Betas” wybrać najnowszą wersję. Deweloperzy zachęcają do dzielenia się opinią na dedykowanym Discordzie oraz w wątkach na Steam Community, zapowiadając bliski kontakt z fanami i dalszy rozwój gry.
Bethesda oraz Virtuos zapewniają, że wsparcie gry się nie kończy. Aktualizacja 1.1 to zaledwie pierwszy etap – trwają prace nad kolejnymi łatkami, z których druga ma być jeszcze bardziej rozbudowana i ukierunkowana na optymalizację oraz dalsze zwiększanie wydajności. Planowane są aktualizacje pod kątem stabilności, wsparcia dla modów, ulepszonych wersji DLC i kolejnych usprawnień zaproponowanych przez społeczność.
Oblivion Remastered stopniowo rozwiewa obawy związane z problematycznym startem. Patch 1.1 pokazuje, że twórcy słuchają graczy, konsekwentnie poprawiają błędy i dostosowują grę do współczesnych realiów. Prawdziwe piękno tej odświeżonej klasyki można docenić dopiero po aktualizacji – a każdy kolejny patch tylko zwiększa potencjał gry i szanse na to, by Oblivion Remastered zostawił po sobie pozytywne wspomnienia zarówno u nowych, jak i dawnych fanów.
Obecny stan gry nie jest jeszcze ideałem, ale intensywnie zmienia się na lepsze. To dobra wiadomość dla graczy, których przygoda z Oblivionem dopiero się zaczyna, jak i dla tych, którzy czekali na stabilny powrót do krainy Cyrodiil w zupełnie nowej oprawie.