The Elder Scrolls V: Skyrim to nie tylko legendarna gra RPG – to również dzieło sztuki narracyjnej, które dało graczom możliwość wykreowania własnej sagi w świecie Tamriel. Dzięki otwartemu światu, dziesiątkom frakcji i setkom zadań, Skyrim przez lata zapewniał graczom niezliczone godziny rozrywki, a dzięki dodatkom DLC i społeczności modderskiej, wciąż pozostaje żywy i świeży.
Wśród ogromu zawartości wybraliśmy 5 najlepszych questów z podstawowej gry i oficjalnych dodatków DLC, które oferują wyjątkowe historie, decyzje moralne oraz zapadające w pamięć sceny. Na koniec przedstawiamy również jeden bonusowy quest z modyfikacji, który śmiało można uznać za arcydzieło stworzone przez fanów.
Lokalizacja: Shrine of Azura
Nagroda: Azura’s Star lub The Black Star (niezniszczalne Kamienie Dusz)
Niektóre zadania w Skyrimie to coś więcej niż tylko „zabij i przynieś”. „The Black Star” to opowieść o konflikcie między wiarą a wiedzą, o manipulacji i pokusie mocy. Wyruszasz do sanktuarium Azury – jednej z nielicznych daedrycznych księżniczek o względnie łagodnej reputacji – i zostajesz poproszony o odnalezienie zbezczeszczonego artefaktu.
Szybko odkrywasz, że gwiazda została zmodyfikowana przez czarnoksiężnika Nelacara. Stoisz przed wyborem: przywrócić artefakt Azurze i zachować jego oryginalną formę, lub wspomóc Nelacara, który przekształca ją w Czarną Gwiazdę – potężne narzędzie, zdolne więzić dusze ludzi. Ta druga opcja kusi graczy nekromantycznych lub tych, którzy myślą strategicznie – dusze ludzi są o wiele potężniejsze niż te bestii.
Ten quest działa świetnie na wielu poziomach – klimatycznym, filozoficznym i praktycznym. Daje nie tylko potężną nagrodę, ale i okazję do refleksji nad tym, jak daleko jesteśmy w stanie się posunąć w dążeniu do potęgi.
Lokalizacja: Windhelm
Nagroda: Dom Hjerim, możliwość jego zakupu i udekorowania
„Blood on the Ice” to klasyczny thriller w stylu skandynawskich kryminałów. Kiedy wchodzisz do Windhelm, natrafiasz na scenę zbrodni – brutalnie zamordowaną kobietę. Śledztwo, które rozpoczynasz, prowadzi Cię przez mroczne zaułki miasta, sekrety jego mieszkańców i ślady okultystycznych rytuałów.
To zadanie wymaga spostrzegawczości – musisz zbierać dowody, analizować wskazówki i unikać fałszywych tropów. Napięcie wzrasta z każdą rozmową, a atmosfera ponurego Windhelmu potęguje poczucie niepokoju.
Zakończenie tego questa może się różnić w zależności od Twoich decyzji i kolejności działań. Możesz nawet przypadkowo aresztować niewinną osobę, jeśli popełnisz błąd. To jedno z nielicznych zadań w grze, które zmuszają gracza do dedukcji i pozwalają poczuć się jak prawdziwy detektyw fantasy.
Lokalizacja: Solitude – Blue Palace
Nagroda: Wabbajack – chaos w formie różdżki
To jedno z najbardziej ekscentrycznych zadań w całym Skyrimie – a może i w całej serii The Elder Scrolls. Wchodząc do opuszczonego skrzydła pałacu w Solitude, trafiasz do umysłu cesarza Pelagiusa III – nawiedzonego szaleńca. Towarzyszy Ci Sheogorath, daedryczny książę szaleństwa, znany z absurdalnego humoru i nieprzewidywalnych zachowań.
Podczas questa bierzesz udział w serii surrealistycznych „terapii” Pelagiusa – walczysz z jego demonami, rozwiązujesz problemy psychiczne w najbardziej dziwaczny sposób, np. strzelając do personifikacji jego kompleksów z magicznego Wabbajacka.
Nagrodą jest sam Wabbajack – różdżka, która za każdym razem działa inaczej. Może zmienić przeciwnika w królika, przekształcić go w coś jeszcze groźniejszego lub… nic nie zrobić. Quest ten to eksplozja kreatywności i satyra na typowe mechaniki RPG. Obowiązkowa pozycja dla każdego fana daedrycznych przygód.
Lokalizacja: Karczmy w Skyrim (start), potem różne miasta
Nagroda: Różne w zależności od przebiegu
Wyobraź sobie: siedzisz w karczmie, rozmawiasz z gościem o imieniu Sam Guevenne. Proponuje Ci zawody w piciu. Zgadzasz się… i nagle budzisz się w świątyni w zupełnie innym mieście, a wokół Ciebie chaos. Kapłanki są wściekłe, nie pamiętasz nic, a tropy prowadzą przez cały Skyrim – do karczm, zamków, domów i magicznych krain.
To humorystyczny, zwariowany quest z silną inspiracją filmem Kac Vegas. Poznajesz osoby, którym zalegasz przysługi, musisz posprzątać własne bałagany, a na końcu okazuje się, że Sam to w rzeczywistości daedryczny książę Sanguine – patron pijatyk, rozpusty i chaosu.
To idealny quest dla graczy, którzy lubią, gdy gra zaskakuje i nie traktuje siebie zbyt poważnie. Doskonały przerywnik między ratowaniem świata a zgłębianiem lochów pełnych draugrów.
Lokalizacja: Wyspa Solstheim
Nagroda: Nowe krzyki, możliwość kontrolowania smoków
Ten wątek główny dodatku Dragonborn przenosi Cię na mroźną wyspę Solstheim – pełną popiołu, tajemniczych ruin i wpływów dawno zapomnianego zła. Twoim przeciwnikiem staje się Miraak, pierwszy Dragonborn – człowiek, który nie tylko nauczył się krzyków, ale i zdradził Akaviri, by zdobyć nieśmiertelność u boku Hermaeusa Mory.
Quest to nie tylko walka z potężnym przeciwnikiem – to też historia o pokusie wiedzy, obsesji władzy i manipulacji ze strony daedrycznych bóstw. Miraak, choć zły, jest fascynującą postacią – przypomina, kim mógłbyś się stać, gdybyś nie wybrał ścieżki bohatera.
Podczas tej przygody uczysz się nowych krzyków, odkrywasz tajemnicze księgi wiedzy, przemierzasz psychodeliczne światy Apokryfy, a na koniec… dosiadasz własnego smoka! Epickość tego questa nie ma sobie równych w całym Skyrimie.
Dostępność: Dostępny na PC, Xbox i w wersji standalone jako osobna gra
Jeśli sądzisz, że widziałeś już wszystko w Skyrimie – The Forgotten City Cię zaskoczy. To w pełni udźwiękowiony, rozbudowany quest stworzony przez fanów, który zdobył prestiżową nagrodę National Writers’ Guild Award – jako pierwszy mod w historii gier.
Wchodzisz do zapomnianego, starożytnego miasta pod ziemią. Mieszkańcy żyją w iluzorycznym spokoju, ale coś tu jest nie tak. Nad miastem ciąży tzw. „Złota Zasada” – jeśli ktokolwiek popełni zbrodnię, zginą wszyscy. Ty – podróżnik z przyszłości – masz jedno zadanie: rozwiązać zagadkę zanim ktoś ją złamie.
W grze pojawia się mechanika pętli czasowej, decyzje moralne, rozmowy prowadzone z niezwykłą głębią i atmosfera porównywana do najlepszych gier narracyjnych. The Forgotten City nie tylko rozszerza Skyrim, ale staje się nowym rozdziałem w jego historii. Jeśli szukasz questów, które dorównują tym tworzonym przez Bethesdę – ten mod je przewyższa.
Choć od premiery Skyrim minęło już wiele lat, ta gra wciąż zaskakuje, bawi i inspiruje. Questy opisane powyżej to tylko fragment ogromnego świata pełnego magii, smoków, humoru i mrocznych tajemnic. Niezależnie od tego, czy jesteś tu po raz pierwszy, czy już po setkach godzin rozgrywki – warto wrócić i przeżyć te historie jeszcze raz.
A Ty? Który quest w Skyrimie uważasz za najlepszy? A może masz swoje ulubione mody, które dodają jeszcze więcej epickich przygód? Daj znać w komentarzu!