Najlepszy Build Łucznika w Skyrim – Kompleksowy Poradnik
The Elder Scrolls V: Skyrim to gra o niesamowitej swobodzie, pozwalająca każdemu graczowi na tworzenie unikalnych postaci i niepowtarzalnych stylów rozgrywki. Jednym z najbardziej satysfakcjonujących (i skutecznych) sposobów walki jest specjalizacja w łucznictwie. Ciche eliminowanie przeciwników z dystansu, wykończenia w zwolnionym tempie, a także wszechstronność w starciach z wieloma wrogami sprawiają, że łucznik to jedna z najpopularniejszych i najmocniejszych klas. W tym artykule znajdziesz szczegółowy opis najlepszego buildu łucznika – od wyboru rasy, poprzez umiejętności, atrybuty, wyposażenie (zbroję i broń), aż po magię, która może cię wesprzeć w trudnych sytuacjach.
Premia startowa: Leśne Elfy zaczynają z wysokim poziomem umiejętności Łucznictwo (Archery).
Specjalna zdolność: „Zwierzęca Komenda” (Command Animal) – raz dziennie możesz kontrolować pobliskie zwierzę, co czasami pomaga odwrócić uwagę przeciwników.
Zaleta fabularna: Tradycyjnie w historii serii The Elder Scrolls Bosmerowie są elitarnymi łowcami i łucznikami, doskonale odnajdując się w grze skradankowej.
Khajiit
Premia startowa: Choć nie aż tak wysoka w łucznictwie, Khajiit mają premię do Skradania (Sneak), co świetnie współgra z atakami z zaskoczenia.
Specjalna zdolność: „Szponiaste ręce” (raz dziennie potrafią zadać większe obrażenia) – przydaje się w ostateczności, gdy przeciwnik podejdzie zbyt blisko.
Cicha praca stóp: Khajiit poruszają się bardzo cicho, co sprzyja zachowaniu niewykrywalności podczas polowania.
Choć inne rasy (np. Ork ze swoją wściekłością bojową czy Mroczny Elf z odpornością na ogień) również mogą się sprawdzić, to Bosmer pozostaje najbardziej oczywistym i naturalnym wyborem dla rasowego łucznika. Jeśli jednak wolisz mieszankę łucznictwa i gry skradankowej, Khajiit będzie równie satysfakcjonującą opcją.
2. Atrybuty – w co inwestować punkty?
W Skyrim rozwijasz trzy podstawowe atrybuty:
Zdrowie (Health)
Magia (Magicka)
Wytrzymałość (Stamina)
Dla łucznika kluczowe są Zdrowie i Wytrzymałość. Z reguły przyjmuje się następujący podział:
Zdrowie: Łucznik walczy z dystansu, więc nie jest narażony na tyle obrażeń co np. wojownik walczący w zwarciu. Mimo to, zawsze warto inwestować w zapas życia, aby przetrwać ewentualne ataki z zaskoczenia i uniknąć natychmiastowej śmierci.
Wytrzymałość: Ataki z łuku zużywają wytrzymałość w mniejszym stopniu niż ciosy bronią białą, jednak sprint i uniki są kluczowe w unikaniu wrogów, a także w szybszym poruszaniu się i kitingu.
Magia: Z reguły łucznik nie potrzebuje dużej puli magii. Jeśli jednak chcemy korzystać z zaklęć (o czym szerzej w dalszej części), możemy przeznaczyć kilka punktów w magię – szczególnie jeśli planujemy używać Związanych Łuków (Bound Bow) lub magii iluzji.
Najczęściej spotykanym i polecanym rozkładem jest 2:1 (Zdrowie:Wytrzymałość) – aż do około 300–350 punktów wytrzymałości, a resztę pakować w zdrowie. Jeśli zamierzasz korzystać z magii jedynie okazjonalnie, możesz dodać kilka punktów w magię, ale nie więcej niż 100–150 „nadwyżki” w stosunku do bazowego poziomu (100).
3. Umiejętności (Perki) – co rozwijać?
3.1. Łucznictwo (Archery)
To oczywiście najważniejsza gałąź w drzewku umiejętności łuczniczych. Warto wziąć pod uwagę następujące perki:
Overdraw (Siła Strzału) – zwiększa obrażenia łuku. To absolutna podstawa, którą warto rozwijać na każdym poziomie.
Eagle Eye (Sokole Oko) – pozwala przybliżyć obraz podczas celowania (zoom). Bardzo przydatne w walce na dystans i w precyzyjnym trafianiu w głowę.
Steady Hand (Pewna Ręka) – zwalnia czas przy celowaniu z łuku (zoom). Ułatwia dokładne strzały, szczególnie w trakcie szybkich ruchów przeciwników.
Critical Shot (Strzał Krytyczny) – zwiększa szanse na zadanie ciosu krytycznego i obrażenia przy takim trafieniu.
Ranger (Strażnik) – pozwala na swobodne poruszanie się z wyciągniętym łukiem w normalnym tempie, co ułatwia kiting wrogów.
Bullseye (Trafienie w Dziesiątkę) – daje szansę na unieruchomienie (paraliż) celu trafionego z łuku. Mimo że szansa nie jest duża, to często ratuje życie w trudnych sytuacjach.
3.2. Skradanie (Sneak)
Wysokie umiejętności skradania pozwalają łucznikowi zadawać krytyczne ciosy z ukrycia, które mogą wielokrotnie zwiększyć zadawane obrażenia. Najważniejsze perki:
Stealth (Skradanie) – obniża szanse na wykrycie, kluczowy perk w całym drzewku.
Backstab / Deadly Aim (Cios w Plecy / Śmiertelny Cel) – Deadly Aim zwiększa obrażenia ataków dystansowych z ukrycia (3x dmg z łuku). To właśnie dzięki tej cesze prawdziwy łucznik-potwór w pojedynczym strzale likwiduje większość wrogów.
Muffled Movement (Wyciszone Kroki) – zmniejsza hałas podczas poruszania się w pozycji kucznej, co pomaga utrzymać niewykrywalność.
Silent Roll (Cichy Przewrót) – umożliwia szybkie zbliżenie się bez zdradzania obecności.
Silence (Cisza) – pozwala poruszać się w biegu, prawie nie generując dźwięku.
Shadow Warrior (Wojownik Cienia) – resetuje wykrywanie przeciwników, gdy kucniesz w trakcie walki; przydaje się w nagłych sytuacjach.
3.3. Lekki Pancerz (Light Armor)
Większość łuczników stawia na lekki pancerz (w przeciwieństwie do ciężkiego) z uwagi na mniejszą wagę i większą swobodę ruchów. Najważniejsze perki:
Custom Fit (Idealne Dopasowanie) – kolejny wzrost wskaźnika pancerza, o ile nosisz pełen zestaw lekkiego pancerza.
Unhindered (Niezahamowany) – lekki pancerz nie waży nic i nie spowalnia podczas noszenia.
Wind Walker (Wędrowiec Wiatru) – zwiększa regenerację wytrzymałości, gdy masz na sobie pełen zestaw lekkiego pancerza.
3.4. Kowalstwo (Smithing)
Choć stricte łucznik może się ograniczyć do znalezienia lub kupienia łuków, to w pewnym momencie rozgrywki staje się opłacalne samodzielne ulepszanie łuku i zbroi. W szczególności:
Arcane Blacksmith (Magiczna Kuźnia) – pozwala ulepszać przedmioty zaklęte.
Elven / Advanced Armors / Glass / Dragon Smithing – w zależności od preferencji i stopnia zaawansowania. Najlepsze łuki lekkie można stworzyć i ulepszyć mając odpowiednio wysokie umiejętności.
3.5. Zaklinanie (Enchanting)
Dzięki zaklinaniu możesz wzmocnić łuk (np. obrażenia od ognia, mrozu, szoku), części pancerza (premie do łucznictwa, regeneracji staminy itp.) lub stworzyć ekwipunek idealnie dopasowany do twojego stylu gry.
4. Najlepsze łuki – od początku gry do endgame
4.1. Najlepszy łuk na start
Łuk Myśliwski (Hunting Bow) Stosunkowo łatwo go znaleźć już na początku przygody (np. w jaskiniach, u bandytów). Ma niską wagę i stosunkowo dobry czas naciągania. Można go ulepszyć na ostrzałce (grindstone), co na wczesnym etapie gry stanowi świetną inwestycję.
Długi Łuk (Long Bow) Jeszcze prostszy do znalezienia, ale ma gorsze statystyki od Łuku Myśliwskiego. Jeśli trafi ci się Długi Łuk i nie masz nic lepszego pod ręką – korzystaj, ale wymień go tak szybko, jak tylko znajdziesz Łuk Myśliwski.
Łuk Imperialny (Imperial Bow) Czasami znaleźć można go u strażników cesarskich lub w fortach imperialnych; jest nieco lepszy od Łuku Myśliwskiego, ale nie występuje tak często na wczesnym etapie.
W początkowej fazie rozgrywki najlepszym wyborem zazwyczaj będzie Łuk Myśliwski, który w łatwy sposób da się ulepszyć i daje przyzwoite obrażenia w połączeniu z perkami łuczniczymi.
4.2. Środkowy etap gry – łuki do zdobycia
Łuk Falmerów (Falmer Bow) Można go znaleźć w podziemiach zamieszkanych przez Falmerów. Ma mocne obrażenia, ale jest dość ciężki i rzadko się go ulepsza na maksymalny poziom.
Łuk Orków (Orcish Bow) Dobry „krok” w kierunku solidniejszych łuków.
Łuk Elfów (Elven Bow) Często określany mianem jednego z najlepszych łuków średniego poziomu. Ma przyzwoite obrażenia, lekką wagę, a do tego można go ulepszyć po nabyciu perków kowalstwa dla broni elfickich.
Łuk Szkła (Glass Bow) Jeszcze wyższe obrażenia niż Elven Bow, przy zachowaniu lekkości. Idealny, jeśli inwestujesz w lekkie pancerze i bronie.
Dwarven Bow (Łuk Krasnoludzki) Choć cięższy, jest często dostępny w ruinach krasnoludzkich. Warto go używać, jeśli nie masz łatwego dostępu do łuków elfickich czy szklanych.
4.3. Najlepsze łuki endgame
Łuk Smoczej Kości (Dragonbone Bow) Jedna z najbardziej niszczycielskich broni dystansowych dostępnych w grze. Ma najwyższe obrażenia bazowe spośród łuków (w wersji DLC Dawnguard). Jest jednak dość ciężki.
Łuk Daedryczny (Daedric Bow) Można go wytworzyć lub znaleźć w wysokopoziomowych lochach i u potężnych przeciwników. Bardzo wysokie obrażenia, nieco mniejsza masa niż Smoczej Kości, ale wciąż jest to ciężka broń.
Łuk Nocnego Strażnika (Nightingale Bow) Łuk dostępny w linii questów Gildii Złodziei. Zależnie od poziomu, na którym go zdobędziesz, skaluje się jego siła. Ma wbudowany enchant mrozu i elektryczności.
Łuk Auriela (Auriel’s Bow) Artefakt z dodatku Dawnguard. Bardzo szybki czas naciągania, a do tego unikatowa cecha: strzały słoneczne mogą zadawać dodatkowe obrażenia nieumarłym i można je ładować specjalnymi strzałami.
Zephyr Pochodzi z questa „Zaginione w Eterze” (Lost to the Ages), także w ramach Dawnguard. Ma najszybszy czas naciągania spośród wszystkich łuków w grze, co rekompensuje dość umiarkowane obrażenia bazowe.
Najlepszym absolutnie łukiem pod względem najwyższych obrażeń będzie Dragonbone Bow lub Daedric Bow (zależnie od preferencji i perków kowalstwa). Jeśli jednak liczysz na styl gry mocno zorientowany na DPS (obrażenia na sekundę), to Zephyr może okazać się świetnym wyborem, bo szybkość strzałów jest naprawdę imponująca.
5. Zbroja i wyposażenie
5.1. Lekka zbroja – przegląd najlepszych opcji
Zbroja Cienia (Dark Brotherhood Armor) Bardzo dobra dla łuczników, gdyż zapewnia premie do skradania, a w wersji ulepszonej (Ancient Shrouded Armor) również do obrażeń łuczniczych.
Pancerz Złodziei (Guild Master’s Armor / Nightingale Armor) Zestawy z Gildii Złodziei oferują premie do skradania, otwierania zamków i kradzieży kieszonkowej. Nocny Strażnik (Nightingale) ma premię do iluzji oraz skradania.
Szklana Zbroja (Glass Armor) Najlepszy wariant wśród „zwykłych” lekkich zbroi (nie licząc pancerza smoczej łuski). Posiada wysoki wskaźnik obrony i niską wagę. Po ulepszeniu bywa bardzo skuteczna.
Pancerz ze Smoczej Łuski (Dragon Scale Armor) Najlepszy lekki pancerz w podstawowej wersji gry (bez wyjątkowych setów). Ma najwyższą wartość obrony i niską wagę. Wymaga wysoko rozwiniętego kowalstwa (Dragon Smithing).
5.2. Modyfikacja wyposażenia – zaklinanie i ulepszanie
Fortify Archery – najważniejsze zaklęcie, które można umieścić na hełmie, rękawicach, pierścieniu czy naszyjniku. Zwiększa obrażenia zadawane z łuku.
Fortify Stamina / Regen Stamina – umożliwia częstsze bieganie, unikanie i wykonanie większej liczby przybliżeń (zoom) bez odpoczynku.
Fortify Sneak – zmniejsza szanse wykrycia podczas skradania.
Fortify Light Armor – zwiększa wartość obrony.
Resist Magic / Resist Element – przydatne, gdy walczysz z magami lub smokami zadającymi obrażenia np. od ognia.
Warto pamiętać, że przedmioty można również wzmocnić eliksirami kowalstwa (Blacksmith’s Elixir) czy eliksirami zaklinania (Enchanter’s Elixir), aby osiągnąć jeszcze wyższe statystyki.
6. Magia dla łucznika – czy w ogóle warto?
Choć łucznicy zazwyczaj koncentrują się na broni dystansowej i skradaniu, istnieją pewne kategorie zaklęć, które w niezwykle efektywny sposób dopełniają styl walki z dystansu:
Invisibility (Niewidzialność) – daje przewagę w przemykaniu obok wrogów czy przy resecie wykrycia, gdy sytuacja się zaognia.
Calm / Frenzy / Fear – pozwalają kontrolować grupy przeciwników. Możesz wywołać panikę, wrogo nastawiać przeciwników wobec siebie nawzajem lub uspokajać zbyt agresywnych wrogów.
Przywołanie (Conjuration)
Bound Bow (Związany Łuk) – zaklęcie przywołujące magiczny łuk wraz z zestawem eterycznych strzał. Bardzo przydatny na wczesnym etapie gry, daje łuk o jakości mniej więcej porównywalnej ze szklanym. Po rozwinięciu perków koncentrujących się na broni przywoływanej (Mystic Binding itp.) staje się naprawdę potężny.
Przywołanie Atronachów – może pomóc w odwróceniu uwagi przeciwników.
Odnawianie (Restoration)
Healing (Leczenie) – oczywiście przydatne w każdej sytuacji, gdy punkty życia spadają zbyt nisko.
Wspomaganie Wytrzymałości (Stamina) – niestety w Restoration nie ma dedykowanych zaklęć do regeneracji staminy (poza modami), ale można wzmacniać się miksturami lub perkami.
Zniszczenie (Destruction) Zwykle łucznikowi Zniszczenie nie jest niezbędne, jednak krótkie fale mrozu (Frost) mogą spowolnić przeciwników, dając ci więcej czasu na oddanie kolejnych strzałów. Wyspecjalizowany łucznik raczej omija Zniszczenie, bo lepiej zainwestować w Iluzję czy Przywołanie, jeśli już zależy nam na wsparciu magią.
7. Styl rozgrywki i porady praktyczne
Zawsze atakuj jako pierwszy Korzystaj z zalet skradania – rozstaw się na dogodnej pozycji, najlepiej w cieniu lub w trudnodostępnym miejscu, i oddaj pierwszy strzał z zaskoczenia. Jeśli posiadasz perk Deadly Aim, możesz zadać nawet 3-krotne obrażenia!
Używaj otoczenia Unikaj otwartej walki, chowaj się za przeszkodami, murami, kamieniami. Łucznik powinien jak najdłużej utrzymywać dystans.
Opanuj kiting Gdy zostaniesz wykryty, staraj się utrzymywać przeciwników na dystans, biegając i co jakiś czas się odwracając, by oddać szybki strzał. Pamiętaj, że perk Quick Shot pozwala szybciej naciągać cięciwę, a Ranger – poruszać się z wyciągniętym łukiem bez spowolnienia.
Celuj w głowę (roleplay + fizyka) Skyrim nie premiuje headshotów w tak oczywisty sposób jak niektóre inne gry, ale strzał w głowę wygląda efektownie i jest spora szansa na trafienie krytyczne. Perk Critical Shot dodatkowo podkręca tę szansę.
Przygotuj zapas strzał Wielu początkujących łuczników narzeka na deficyt strzał. Plądruj ciała wrogów, kupuj strzały u handlarzy, a w późniejszej fazie gry możesz tworzyć własne. Pamiętaj, że strzały wyższej jakości (np. szklane, ebony, daedryczne) zadają większe obrażenia.
W razie potrzeby używaj broni bocznej Choć głównym orężem jest łuk, warto mieć przy sobie np. lekką broń jednoręczną (sztylet lub krótki miecz) na sytuacje, gdy wrogowie podejdą zbyt blisko.
8. Podsumowanie
Build łucznika w The Elder Scrolls V: Skyrim to jeden z najbardziej wszechstronnych i satysfakcjonujących stylów gry. Bosmer (Leśny Elf) jako rasa oferuje silny start z premii do łucznictwa, ale Khajiit ze swoją premią do skradania może być równie dobrą – i klimatyczną – opcją. Warto inwestować przede wszystkim w Zdrowie i Wytrzymałość, dbając o to, by móc bez problemu strzelać, unikać i kitingować wrogów.
W obszarze umiejętności prym wiodą:
Archery (Łucznictwo) – wszystkie perki nastawione na zwiększenie obrażeń i precyzji strzału.
Sneak (Skradanie) – klucz do ogromnych obrażeń z zaskoczenia i niewykrywalnego poruszania się.
Light Armor (Lekki Pancerz) – zapewnia ochronę bez utraty mobilności.
Smithing (Kowalstwo) oraz Enchanting (Zaklinanie) – te umiejętności pozwolą ci tworzyć i ulepszać najlepszy możliwy sprzęt, od łuku, przez pancerz, aż po pierścienie i amulety.
Jeśli chodzi o broń, na wczesnym etapie gry sprawdzi się Łuk Myśliwski, który szybko da się ulepszyć i jest lekki. W miarę rozwoju postaci i wchodzenia na wyższe poziomy sięgniesz po mocniejsze łuki (elfickie, krasnoludzkie, szklane, daedryczne, smoczej kości). Najmocniejsze łuki to zwykle Dragonbone Bow czy Daedric Bow – zadają one największe obrażenia bazowe. Warto również pamiętać o Zephyr (najszybsze strzelanie) oraz Łuk Auriela (specjalne funkcje przeciwko nieumarłym) i Łuk Nocnego Strażnika (efektowny i potężny przy wysokim poziomie).
W kwestii zbroi prym wiedzie lekki pancerz: zestawy takie jak Pancerz Mrocznego Bractwa, Pancerz Gildii Złodziei, Nightingale i ostatecznie Szklana Zbroja czy Pancerz ze Smoczej Łuski. Koniecznie zadbaj o zaklinanie elementów opancerzenia, by zyskać bonusy do łucznictwa, skradania czy regeneracji wytrzymałości.
Nie zapominaj o magii! Choć łucznik nie musi być arcymagiem, to Iluzja (Muffle, Invisibility, Calm/Frenzy/Fear) oraz Przywołanie (Bound Bow, Atronachy) świetnie dopełniają styl rozgrywki i mogą uratować skórę w trudnych sytuacjach. Odnawianie (leczenie) jest zawsze mile widziane, gdyż żadna mikstura nie jest tak niezawodna jak zaklęcie w rękawie.
Mając opanowane powyższe aspekty, staniesz się w Skyrim prawdziwą legendą łucznictwa – niewidzialnym zabójcą z cienia, który w mgnieniu oka potrafi pokonać nawet najtwardszych wrogów. Czy zechcesz przywdziać ciemny kaptur Mrocznego Bractwa, czy też przechadzać się w majestatycznej zbroi ze smoczej łuski, twoje strzały będą siały postrach wśród przeciwników. Czas założyć kołczan, naciągnąć cięciwę i wyruszyć na łowy! Powodzenia, Dovahkiinie. Niech twoja celność będzie zawsze niezawodna, a wrogowie padną, nim zdążą cię zauważyć.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.