Najlepszy Build Barda w Skyrim – Kompleksowy Poradnik
The Elder Scrolls V: Skyrim to nie tylko kraina walecznych wojowników, potężnych magów i skrytych złodziei. Znajdziemy tu także miejsce dla bardów – artystów, mistrzów słowa, manipulacji i niekonwencjonalnych metod rozwiązywania problemów. W tym artykule pokażę Ci, jak stworzyć najlepszego możliwego Barda: od wyboru rasy, poprzez rozwój atrybutów i kluczowych umiejętności, aż po polecany ekwipunek oraz mikstury. Choć Skyrim nie umożliwia grania na lutni w sensie mechanicznym, nic nie stoi na przeszkodzie, by poprzez odpowiednie skille i sprzęt wykreować postać, która przetnie konflikt porywającą pieśnią lub… cichą manipulacją umysłami wrogów.
1. Kim jest Bard w Skyrim?
Bard to przede wszystkim mistrz słowa i manipulacji. W tradycyjnych grach RPG bardowie wspomagają sojuszników pieśniami, motywują ich i dezorientują przeciwników sprytnymi sztuczkami. W Skyrim można odgrywać tę rolę, stawiając na:
Zdolności retoryczne – wysoka Mowa (Speech) do negocjacji, perswazji i zawierania lukratywnych transakcji.
Magia Iluzji (Illusion) – zaklęcia typu Calm, Frenzy, Invisibility pozwalają kontrolować emocje i postrzeganie wrogów.
Skradanie (Sneak) – by niepostrzeżenie przemykać i unikać walki, kiedy to możliwe.
Wsparcie sojuszników – za pomocą zaklęć typu Courage i ewentualnych mikstur.
Elastyczność w walce – lekki pancerz, zręczne użycie broni jednoręcznej (sztylet, krótki miecz) albo łuku.
Oczywiście, gra nie daje możliwości stricte „śpiewania” i wzmacniania towarzyszy pieśnią. Jednak dzięki pomysłowemu zestawieniu szkół magii, perswazji i zręczności można świetnie oddać ducha barda.
2. Najlepsza rasa – kto ma predyspozycje do roli Barda?
W Skyrim każdy może zostać kimkolwiek chce, ale pewne rasy startują z premiami, które dobrze pasują do stylu barda:
Breton (Bretończyk)
Premia startowa: bonusy do Iluzji i Mowy (Speech) lub innych umiejętności magicznych.
Specjalna zdolność (Dragonskin): raz dziennie pochłaniasz 50% magii z wrogich zaklęć przez 60 sekund – przydatne w obliczu magów.
Stylistyka: Bretończycy są postrzegani jako wykształceni, z naturalnymi zdolnościami do magii i elokwencji.
Imperial
Premia startowa: rozwinięta Mowa (Speech) i Jednoręczna Broń (One-Handed).
Specjalna zdolność (Voice of the Emperor): raz dziennie uspokajasz pobliskich wrogów-ludzi, co idealnie wpisuje się w koncepcję „magii słowa” barda.
Stylistyka: Imperiale słyną z dyplomacji, handlu i politycznego obycia.
Altmer (Wysoki Elf)
Premia startowa: +50 Magicka, bonusy do szkół magii (w tym Illusion).
Specjalna zdolność (Highborn): przyspieszona regeneracja magii raz dziennie.
Stylistyka: jeśli chcesz mocno oprzeć się na Iluzji, Altmer daje duży zastrzyk początkowej many.
Z tych trzech ras Imperial i Breton najlepiej oddają charakter barda, który manipuluje słowem i ceni dyplomację. Altmer to świetny wybór, jeżeli zamierzasz grać bardziej magiem-iluzjonistą, a mniej koncentrować się na interpersonalnej stronie barda.
3. Atrybuty – jak rozdzielać punkty?
W Skyrim rozwijamy trzy główne atrybuty:
Zdrowie (Health)
Magia (Magicka)
Wytrzymałość (Stamina)
Dla barda kluczowe są Magia (zwłaszcza jeśli zamierzamy używać Iluzji) oraz Zdrowie (nawet mistrz słowa musi przeżyć trafienie z łuku czy cios bandyty). Stamina też bywa przydatna, ale nie w tak dużym stopniu jak u typowego wojownika. Proponowany rozkład:
Magia: jeśli mocno stawiasz na Iluzję i ewentualnie Przywołanie (Conjuration) lub Odnowienie (Restoration), dobij co najmniej do 200–250 punktów.
Zdrowie: w miarę postępu w grze, najwięcej punktów pompuj właśnie w Health, np. do 250–300, by przetrwać w razie wykrycia.
Stamina: wystarczy 100–150 punktów (bazowe 100 lub kilka leveli) – od czasu do czasu przyda się sprint lub atak mocy bronią jednoręczną.
Względnie można zastosować proporcję 2 Health : 1 Magicka do momentu, gdy osiągniesz ~250 HP i ~150–200 Magicki, a resztę rozdawać wedle własnego stylu.
4. Kluczowe umiejętności (Perki) dla Barda
4.1. Speech (Mowa)
To absolutna podstawa w kreacji barda, który bazuje na sile słowa:
Haggling (I–5): Lepsze ceny w handlu.
Persuasion: Zwiększa skuteczność prób perswazji w dialogach.
Intimidation: Zwiększa skuteczność zastraszania.
Investor / Fence: Pozwalają inwestować w sklepy lub sprzedawać kradzione przedmioty (przydatne dla barda-złodzieja).
Master Trader: Otwiera dostęp do jeszcze większej ilości złota u kupców, co pomaga w sfinansowaniu ekwipunku i mikstur.
4.2. Illusion (Iluzja)
Sztuka manipulowania umysłami wrogów – coś, co bardowie potrafią wyśmienicie:
Novice / Apprentice / Adept / Expert / Master Illusion: Obniżają koszt many zaklęć z Iluzji na każdym poziomie.
Illusion Dual Casting: Wzmacnia efekt zaklęć (np. Frenzy działa na silniejszych wrogów).
Quiet Casting: Twoje zaklęcia stają się bezgłośne – ideał dla barda-szlachcica, który nie chce zostać wykryty przy rzucaniu czarów.
Master of the Mind: Zaklęcia Iluzji działają na nieumarłych, daedrycznych i automatycznych przeciwników.
4.3. Sneak (Skradanie)
Choć bard nie musi być złodziejem, skradanie idealnie komponuje się z cichą infiltracją czy atakiem z zaskoczenia:
Stealth (I–5): Zmniejsza szanse wykrycia.
Muffled Movement / Light Foot: Poruszanie się bez generowania hałasu; unikanie wyzwalania pułapek.
Backstab / Deadly Aim: Jeśli zamierzasz zabijać z ukrycia (sztylet, łuk).
Silent Roll / Silence: Ułatwiają szybkie i niewykrywalne przemieszczanie się.
4.4. One-Handed lub Archery (opcjonalnie)
Bard bywa w sytuacji, gdy słowa nie wystarczą – wtedy sięga po oręż. Część bardów preferuje:
One-Handed (sztylety, miecze) – lekkie bronie, którymi można wyprowadzić precyzyjny cios z ukrycia.
Archery (łuk, kusza) – dystansowe podejście, wspomagane wysokim Sneak i Iluzją (np. Calm, Frenzy).
Nie trzeba inwestować całego drzewka, ale warto wziąć chociaż podstawowe perki Armsman (dla One-Handed) lub Overdraw (dla Archery), by zwiększyć obrażenia broni.
4.5. Alchemy (Alchemia) – czy warto?
Alchemia pasuje do barda, który jest mistrzem trucizn i subtelnych wzmocnień. Można tworzyć:
Mikstury wzmacniające charyzmę w walce (nieco role-play, ale mechanicznie – Fortify Speech, Fortify Illusion, Fortify Sneak).
Trucizny (Poisons) – np. powodujące paraliż, osłabienie czy obrażenia w czasie, które możesz podać wrogowi ukradkiem lub na ostrzu broni.
4.6. Enchanting (Zaklinanie) – dodatkowa korzyść
Zaklinanie nie jest niezbędne, ale daje możliwość stworzenia ekwipunku z bonusami do Iluzji, Speech, Sneak czy regeneracji magii. Z perkiem Extra Effect (na końcu drzewa) możesz mieć np. na amulecie Fortify Illusion + Fortify Speech, co świetnie wspiera styl barda.
Clothes / Robes – jeśli chcesz wyglądać bardziej „bardowsko” i stawiasz głównie na Iluzję i unikanie walki. Np. Novice Robes of Illusion wzmocnią twoje zaklęcia Iluzji i regenerację magii.
Broń:
Sztylet (Iron, Steel) lub Łuk myśliwski (Hunting Bow), zależnie od preferencji.
Możesz też nosić krótki miecz (np. Steel Sword) dla okazjonalnych starć.
Biżuteria:
Pierścienie i amulety z bonusami do Iluzji czy Mowy trafiają się rzadko na początku, ale jeśli coś znajdziesz, noś to z dumą.
Mikstury:
Restore Magicka, Restore Health, Fortify Speech (jeśli się uda znaleźć), i ewentualnie trucizny.
5.2. Środkowa faza gry (Mid-level)
Zbroja:
Elven Armor (lekki pancerz) – ładnie pasuje wizualnie do postaci barda. Możesz też nosić Clothes / Fine Clothes dla roli, ale wtedy bardziej polegaj na Iluzji w obronie.
Guild Master’s Armor (z Gildii Złodziei) – jeśli pójdziesz w złodziejstwo, masz bonusy do skradania i kradzieży kieszonkowej (przydatne do roli cwanego barda).
Broń:
Elven Dagger / Sword lub Elven Bow – lżejsze i mocniejsze od stalowych.
Jeśli potrafisz zaklinać, możesz wzmocnić je efektem Chaos Damage (Dragonborn DLC) lub Absorb Health, co ułatwi walkę w razie wykrycia.
Fortify Illusion (ułatwia szał i uspokajanie mocniejszych wrogów).
Fortify Speech (lepsze ceny, udane perswazje) – można tworzyć własne eliksiry.
Invisibility – przydatne w trudniejszych misjach skradankowych.
5.3. Endgame (High-level)
Zbroja:
Shrouded Armor (z Mrocznego Bractwa) – bonusy do skradania i ataków z ukrycia, ale to mroczniejszy, zabójczy klimat.
Nightingale Armor (z Gildii Złodziei) – fantastyczne premie do skrócenia wykrywalności, premii do iluzji i skradania. Wygląda przy tym zjawiskowo, choć do barda pasuje bardziej Gildia Złodziei niż Bractwo.
Custom Enchanted Clothes / Light Armor – przy wysokim Enchanting możesz stworzyć zestaw z bonusami w stylu: Fortify Illusion, Fortify Sneak, Fortify Speech.
Broń:
Daedric / Dragonbone Dagger lub Sword (jeśli chcesz najwyższych obrażeń, choć w klimacie barda może to nieco kłuć w oczy).
Zephyr (DLC Dawnguard) – najszybszy łuk w grze, jeśli preferujesz strzelanie.
Możesz też sięgnąć po unikatowe bronie, jak Blade of Woe (sztylet) czy Mehrunes’ Razor (z szansą na natychmiastowe zabicie), jeśli dopuszczasz zabójcze narzędzia w bagażu barda.
Fortify Illusion – zmniejsza koszt many i wzmacnia działanie czarów Iluzji.
Fortify Speech – jeszcze lepsze perswazje i ceny.
Fortify Sneak – pozwala bezszelestnie prześlizgnąć się obok wrogów.
Invisibility – tworzona z rzadkich składników (np. Chaurus Eggs + Vampire Dust + Luna Moth Wing).
Trucizny (Poisons) – Poison of Frenzy, Poison of Paralysis, Damage Health – podkręcają styl cichego eliminowania z ukrycia, jeśli nie zamierzasz grać super-pokojowo.
8. Styl rozgrywki – porady praktyczne
Unikaj bezpośredniej konfrontacji
Bard to nie ciężkozbrojny wojownik – używaj sprytu i słów, by w ogóle unikać walk.
Wykorzystuj zdolności towarzyszy
Często ktoś inny może walczyć w zwarciu, a ty wspierasz go zaklęciami Iluzji, debuffami (trucizny) i ewentualnym leczeniem.
Manipuluj wrogami
Jeśli widzisz grupę przeciwników, Frenzy może ich wzajemnie poróżnić, a Calm uspokoi jednego z nich, by uniknąć niepotrzebnego starcia.
Zarabiaj na swoim talencie
Wysoka Mowa (Speech) i ewentualny perk Investor / Master Trader pozwalają zdobyć sporo złota. Również questy z Gildią Złodziei czy w Markarcie (pomyślnie zdane testy perswazji) przynoszą korzyści.
Bądź mistrzem towarzyskich rozwiązań
Dzięki wysokiej perswazji nieraz unikniesz walki, otrzymasz zniżki w sklepach, a questy potoczą się łatwiej.
Odpowiednio dobierz ekwipunek
Możesz wyglądać jak elegancki dworzanin (Fine Clothes, kapelusz – np. Hat z modów lub z Creation Club) albo jak tajemniczy wędrowiec w lekkim pancerzu (Nightingale, Elven). Ważne, by nie wchodzić na arenę w ciężkiej zbroi, bo to mniej „bardowskie” (chyba że taki jest twój pomysł na postać!).
9. Podsumowanie
Build barda w The Elder Scrolls V: Skyrim to wyjątkowe, „nietypowe” podejście dla graczy, którzy wolą rozwiązywać problemy sprytem, manipulacją i cichą eliminacją wroga, zamiast frontalnej walki. Breton i Imperial to rasy, które dają idealne tło fabularne i mechaniczne korzyści (m.in. bonus do Mowy i/lub zaklęć). Najważniejszymi drzewkami umiejętności są Speech, Illusion i Sneak, a wspierająco – One-Handed lub Archery. Alchemy dodaje sporo klimatu (tworzenie mikstur i trucizn), a Enchanting pozwala wzmocnić swój ekwipunek unikatowymi bonusami do Mowy, Iluzji i Skradania.
W kwestii ekwipunku, jeśli planujesz bardziej magicznego barda, możesz stawiać na szaty (robes) i lekki pancerz. Jeżeli chcesz czuć się bezpieczniej, wybierz Light Armor z takimi setami jak Elven, Nightingale czy Shrouded (jeśli nie przeszkadza ci mroczny klimat). Przy broni najlepszym wyborem będzie sztylet lub krótki miecz (żeby atakować szybko i cicho), ewentualnie łuk do eliminacji z dystansu.
W walce i przy zadaniach pamiętaj, że bard najlepiej radzi sobie, manipulując przeciwnikami – Calm i Frenzy to twoi najwięksi sprzymierzeńcy, obok cichego skradania się i ataków z ukrycia. Mimo że Skyrim nie daje szans na koncerty w karczmie, nic nie stoi na przeszkodzie, by swoją postać odgrywać jak wspaniałego wędrownego pieśniarza, który ubarwia każdy konflikt słowem, a w razie konieczności, potrafi cicho pozbyć się zagrożenia. Powodzenia w tworzeniu najprzebieglejszego barda, jakiego widziała kraina Skyrim! Niech twoje słowa będą ostrzejsze niż stal, a pieśni – piękniejsze niż śpiew smoków.
Aby zapewnić jak najlepsze wrażenia, korzystamy z technologii, takich jak pliki cookie, do przechowywania i/lub uzyskiwania dostępu do informacji o urządzeniu. Zgoda na te technologie pozwoli nam przetwarzać dane, takie jak zachowanie podczas przeglądania lub unikalne identyfikatory na tej stronie. Brak wyrażenia zgody lub wycofanie zgody może niekorzystnie wpłynąć na niektóre cechy i funkcje.
Funkcjonalne
Zawsze aktywne
Przechowywanie lub dostęp do danych technicznych jest ściśle konieczny do uzasadnionego celu umożliwienia korzystania z konkretnej usługi wyraźnie żądanej przez subskrybenta lub użytkownika, lub wyłącznie w celu przeprowadzenia transmisji komunikatu przez sieć łączności elektronicznej.
Preferencje
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest niezbędny do uzasadnionego celu przechowywania preferencji, o które nie prosi subskrybent lub użytkownik.
Statystyka
Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do celów statystycznych.Przechowywanie techniczne lub dostęp, który jest używany wyłącznie do anonimowych celów statystycznych. Bez wezwania do sądu, dobrowolnego podporządkowania się dostawcy usług internetowych lub dodatkowych zapisów od strony trzeciej, informacje przechowywane lub pobierane wyłącznie w tym celu zwykle nie mogą być wykorzystywane do identyfikacji użytkownika.
Marketing
Przechowywanie lub dostęp techniczny jest wymagany do tworzenia profili użytkowników w celu wysyłania reklam lub śledzenia użytkownika na stronie internetowej lub na kilku stronach internetowych w podobnych celach marketingowych.